elin-mylife

Alla inlägg under januari 2015

Av Elin - 23 januari 2015 17:45

För kanske ett år sedan hade jag jättefett hår och fick det nästan så fort jag tvättade håret, men det blev också grymt slitet. Jag ville ha en ändring på det, men visste inte alls hur jag skulle göra. Om jag var tvungen och köpa andra produkter eller bara ha dem jag hade. 


Jag köpte andra produkter först utav allt till håret och tittade om det blev ändring, men det blev verkligen inte bra utav det då mitt feta hår nästan blev värre och pluset på det var mjäll av shampoot. 

Jag slutade med det shampoot och gick tillbaka till mitt gamla då jag märkte skillnad nästan på direkten, jag hade fortfarande fett hår men mitt mjäll och kliande försvann tack och lov..

Jag läste på internet efter tips och hittade ett bra tips, men osäker var jag. Det var att jag inte skulle tvätta håret så ofta, utan att man skulle ta en dag mindre som då jag tvättade håret varannan dag så nu skulle jag köra på var tredje. Sedan hur jag skulle fixa det slitna. Jag gnuggade jämt mitt hår i handduken när jag torkade det och "slet" med min hårborste, och nu istället skulle jag krama ur det/ha det i en turban och inte slita när jag borstade.


Jag prövade och väntade på och tvätta håret tre dagar, gick med fett hår, kliade i håret och skämdes ihjäl i skolan. Körde på i kanske två-tre veckor då jag inte såg NÅGON förändring alls så tillslut gav jag upp..jag klarade inte av kliandet, fettet och att se ut som ett ruckel i huvudet!

Slitandet på håret syndes det en förbättring på nästan på direkten! Jag märkte att jag inte tappade hår och sen att det inte blev kluvet, så jag fortsatte bara med det.


Efter ett tag började jag igen med och inte tvätta håret på tre dagar, jag bestämde mig att jag skulle göra allt för att inte ha fett hår! Jag väntade med och tvätta håret i tre dagar, tvättade det och sen fortsatte jag så. Jag gick med fett hår, kliade och skämdes. Jag började också med hårinpackning och det var en GRYM hjälp för mig!

Jag klarade det, och efter en-två månader såg jag en klar förbättring. Jag fortsatte och mitt fettiga hår försvann..


Efter någon månad kom mitt fettiga hår tillbaka, jag försökte att tvätta håret var tredje dag och inte i så varmt vatten - mindre än kroppstemperaturen t.om - och efter några veckor blev det bättre. I höstas kunde jag tvätta håret var fjärde, femte dag om jag ville och jag kunde gå utan tvättat hår utan att skämmas i fyra dagar.

Jag märkte att det blev bättre för var dag, men jag tror inte att det bara berodde på att jag tvättar det mindre. Jag tror att det med beror på vad jag gör, äter och hur jag mår/känner! 

Visst kan det kommer dem dagarna då håret blir jättefett och sjukt jobbigt då jag skäms för det och bara skulle vilja raka bort det, men det har blivit bättre och jag är så nöjd för hur jag gjort med det, hur jag äter och hur jag äntligen gjort mår!


När jag började med hårinpackningen tog jag det var tredje gång jag duschade, en dag med bara shampoo och sen en balsam. Men nu försöker jag trappa ner på det med och försöka och bara köra på shampoo då såna här grejer påverkar håret extremt..men såklart tar jag hårinpackning när jag känner för att vara lite extra fin och när jag vet att "den dagen kommer jag inte hinna tvätta håret - då håller det ju lite extra".


Men jag känner mig supernöjd med mitt hår just nu.


Så om du har fett hår..börja med att tvätta håret mindre! Det är verkligen inte bra och tvätta håret mycket och ofta, det sliter mer på håret och blir mer fettigt då det inte hinner ta upp det "vanliga" fettet i håret. Tvätta inte i varmt vatten, verkligen inte bra!!

Kolla upp din kost och ditt mående för det kan ställa till det med  


Tack för mig. KRAM♥

Av Elin - 23 januari 2015 10:45

Plugga bättre: 

Ta ett djupt andetag. 

Planera hur du ska lägga upp arbetet. 

Ta på någon bra musik.

Sätt på dig något bekvämt och sätt dig på något bekvämt, tyst och mysigt ställe där ingen stör dig och som du kan få ro på.

Undan med datorn och mobilen!

Börja arbeta - om det är ett stort arbete, ta pauser då och då! Jobba i kanske 15-20 minuter sedan får det bli en paus i 10 min, därefter sätter du igång igen i 15-20 minuter, en paus och så fortsätter du så tills du är klar! - Låter som att du aldrig kommer bli klar då, men du kommer tacka dig efteråt då du inte är helt slutkörd! 


Om du är stressad över läxor och helt slutkörd efter skolan: 

Andas. Ta några djupa andetag och tänk.

Prioritera hur och när du ska arbeta.

Ta ett bad, vila i max 30 minuter, gå en promenad, lyssna på lugn musik eller gör något du tycker är kul som gör så att dina tankar av skolan försvinner! 

Ha en fin fredag så höres vi imorgon!♥

Av Elin - 22 januari 2015 21:00

Nu är jag ÄNTLIGEN klar med de tidsinställda inläggen och det känns otroligt SKÖNT! Jag har så otroligt ont i huvudet så jag ska alldeles strax stänga av datorn och vara lite social med familjen innan jag går och lägger mig..


Kommer tyvärr inte kunna svara på era kommentarer och inte heller titta in på era bloggar, varken nu ikväll eller imorgon..men jag ska göra det så fort jag har tid och kan på lördag (!!!) Det lovar jag er och om jag lovar något så håller jag det! Jag hoppas att ni förstår!

Jag måste öva på lite mer spanskan innan jag lägger mig (då jag inte kommer kunna göra det imorgon), sedan är jag för trött för att orka med datorn nu och har en jättejobbig huvudvärk - känns som att jag ska kräkas när som helst.. Ska också hinna packa både idrottskläder och packning till Alice.


Mina tankar går omkring i huvudet, det är så mycket just nu. Både med bloggen och i skolan. Jag måste plugga på spanska, engelska och svenska, utantill (!!!) tills på tisdag och fredag. Jag är så stressad. Jag tränar och tränar och tränar, men ingenting går in i huvudet. Känner just nu att allt kommer gå åt helvete. Skulle inte förvåna mig om det gör det heller.

______

Har haft en bra dag, både i skolan och hemma. 

Grupparbetet på NOn gick bättre än jag tänkte mig så nu är vi en bit på väg! 


När jag kom hem satte jag igång med plugg, pluggade då lite svenska och sedan lite spanska. Gick därefter ut i snön med mamma, Ida och Dennis. Vi åkte bob och pulka, jättekul verkligen!!! :D

Hoppas på att snön är kvar tills på lördag då vi kanske åker lite mer. Vem vet! 


Imorgon är det fredag då det först är skolan och sedan följer jag med Alice direkt hem. Vi får väl se vad vi hittar på, det blir nog väldigt kul tror jag. Bara och hoppas på det. 

Önskar er en fin helg!!! 


Godnatt finisar♥


Av Elin - 22 januari 2015 18:32

Nu blir det att fixa lite tidsinställda både till imorgon och lördag! Ska nämligen bort imorgon till lördag, till Alice så kommer inte kunna uppdatera er någonting, om jag förstås inte får lite tid över.

Därefter på lördagen när jag kommer hem, troligtvis inte sent (!!!!) då jag måste öva massa spanska och engelska!

Kommer uppdatera er mer senare och kolla era bloggar.

Hoppas att ni haft en fin dag och att ni får en fortsatt fin kväll :)

Av Elin - 22 januari 2015 14:10

Jag grät igenom mer än halva videon när jag tittade.. fyfan för all mobbning. Fyfan för alla mobbare. 


Ta hand om er och era nära och kära!

Av Elin - 22 januari 2015 07:33

Ovido - Quiz & Flashcards