elin-mylife

Direktlänk till inlägg 17 februari 2015

Är du feminist?

Av Elin - 17 februari 2015 15:45

1. Vad är feminism för dig?

Feminsm för mig är att både män och kvinnor ska ha samma möjligheter att göra det de vill, och få lika mycket uppskattning, både inom jobbet och allmänheten! 
 
2. Hur gammal var du när du började bry dig om feminism och jämställdhet mellan kvinnor och män?
Det har nog blivit så att jag brytt mig mer nu runt 14-15 år då jag vet vad det innebär och att jag verkligen vill ha det lika och ett jämnställt samhälle som möjligt! Visst kan inte alla få EXAKT lika mycket osv men det ska ju fan inte vara som nu iaf! Lite nytta och bättre nu om man säger så..
 
3. Hur kom det sig att du började bry dig om feminism?
Hm...jadu, det är nog för att jag har en i familjen som är väldigt för jämnställt och alla ska försöka få lika mycket! Hon har då fått massa kommentarer om det, speciellt att killarna i familjen och det har gjort mig något sjukt irriterad! Jag tycker att det är så fel att HON ska bli "kränkt" för att HON står för sina åsikter och inte vill ha ett sånt patetiskt samhälle som vi har nu! Så jag började prata mer med henne, frågade vad det var, innebar och det har nu lett mer och mer till att jag brytt mig om feminism. Något jag inte skäms ett dugg för då rätt ska vara rätt!
 
  Jag kan inte allt och säger heller inte att det är det jag menar!
 
4. Får du som "offentlig" feminist många negativa kommentarer eller är det mest positiva?
   - vad för slags kommentarer får du?
HAHA låter som att jag är VÄRSTA politikern nu, men nej xD Jag har inte direkt sagt att jag är det, men det märks väl från och till liksom! Folk får tycka och säga vad f*n dem vill, men det är ju dem som väljer vilket samhälle dem vill ha och leva i! 
 
5. Hur kan du genom din blogg påverka människor att stå för jämställdhet eller åtminstone tänka mer på det?
Det var en bra fråga! Det är inte direkt så att JAG ska välja vart ni vill stå och tänka på. Men hur vill ni ha ert liv? Ert samhälle? Hur vill NI leva? Vill ni leva en plats där männen "bara" styr, eller vill ni ha ett jämnställt samhälle där både kvinnan och mannen delar på samhället? Bara att tänka igenom.
 
6. Hur pass jämställt tycker du att Sverige är idag?
Jag kan helt enkelt bara svara för mig, det behövs mer jämställt - speciellt inom vissa arbetsområden - ALLA ska ha samma chans oavsett! Lika med löner är ett problem inom jobb och utbildningar. 
 
7. Hur kan man göra för att det ska bli mer jämställt i Sverige?
Det viktigaste är att lära sig själv, och sprida vidare till andra, vad jämställdhet är och varför det är viktigt. Det gäller både politiker, företagsledare och vanliga människor. Sen kan alla utifrån sina olika roller göra olika saker för att förändra. Förbjuda könsdiskriminerande reklam. Ge samma löner. Som enskild människa kan man fundera på hur man behandlar män och kvinnor man möter, och hur man själv beter sig. Gör jag som jag vill, eller som jag tror att andra förväntar sig att jag ska göra eftersom jag är tjej/kille? Målet med jämställdhet är att alla, kvinnor som män, ska få vara precis hur de vill utan att bli begränsade av sitt kön. Behandla folk som DU själv vill bli behandlad helt enkelt!
 
8. Vad ser du som den största orättvisan i Sverige idag?

Utbildningssystemet och löner! 

 

Det var mina åsikter! Jag står för det JAG tycker och säger! Det kan ingen ändra på mig. Ni får helt enkelt tycka och säga vad ni själva vill, kommentera vad som, men hat tas bort. 

 
 
Lotta

Lotta

17 februari 2015 19:47

Sv: Tack så jättemycket, vad glad jag blir!! :) Hur är det med dig?? =) KRAM!

http://olesenstjej.blogg.se

 
Annie

Annie

17 februari 2015 20:13

Vilket bra inlägg! håller helt med :)
måste säga att jag blir såå imponerad av dig<3

Du känns så mogen och har så bra åsikter samtidigt som du är ung, det är starkt och jag säger bara WOW! **

Du är grym ;)<3

Varma kramar!

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

 
Linn♡

Linn♡

17 februari 2015 21:09

OJOJOO guud så bra inlägg!!
Först, vem kan ge hat för något sådant här? Ingen...det är helt korkat. Men Elin, jag måste verkligen säga att detta var sjukt intressant att läsa!! SÅ sjukt bra & fint skrivit av dig och jag håller helt med!
Enligt mig borde (alla) var feminister, alla borde sträva mot ett jämnställt samhälle, för varför inte ha det? Tycker det är ett intressant område!
Och detta inlägget var jättebra verkligen♡♡ Mer sådana, såå himla roligt<33

Love you!!:*

http://www.linnfoto.bloggplatsen.se

 
N

N

17 februari 2015 21:14

Bra skrivet :)

http://nouw.com/nathaliemaria

Elin

17 februari 2015 21:21

Tack! Uppskattar verkligen och höra det :)

 
Linn♡

Linn♡

17 februari 2015 22:19

SV1; AWW tack så sjukt mycket för att du bryr dig! Loveu!! taack, detsamma till dig<333 Om du går imorgon? <3

Sv2; HAHAHA OMG♡♡♡♡ aww♡♡ underbara du!! aww, vet inte vad jag ska skkriva....aww du är bäst!!

Sv3; Härligt att höra att du mår bättre!♡ Jo jag mår bra! Nervös inför matten imorgon....

SV4; Jo min dag har också rullat på, lite för fort kan jag tycka heheh! ösnak jag hade haft mer tid till alltxD

SV5; aj jo kan förstå att du tänkte så! Men jag tycker verkligen att man ska få säga som man vill, tycka som man vill och allt♡ Och om det är någon som ger dig hat kommer den att ångra det...den personen kommer få mig som en slämmig fisk som aldrig släpper förrän det är braXD Självklart få ju alla tycka olika, det är ju det jag menar♡ Men man får inte säga att någon har fel för det man skriver osv osv.
DIN text var helt suverän♡♡♡ BÄST ÄR DU! BÄST BÄST BÄST.

Massa massa massa massa kramar till dig♡♡♡♡♡♡
Sov gott, och hoppas du får en bra dag imorgon<33

http://www.linnfoto.bloggplatsen.se

 
natalia

natalia

18 februari 2015 19:54

Jättebra inlägg o jättebra skrivet!
Har fått massa frågor ang detta på min frågestund så kommer också ta upp det om ett tag :)

http://nouw.com/nataliatrojan

 
Ebba

Ebba

18 februari 2015 20:09

Du är VERKLIGEN BÄST! Fortsätt, fortsätt, fortsätt med dessa inlägg!!<3

http://www.ebbolella.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elin - 6 maj 2015 08:30

Det är nu så att jag tog det beslutet igår att jag nu skulle gå vidare till en annan bloggportal. Jag har funderat och funderat i flera veckor nu, månader och beslutat mig att jag måste testa på lite nytt och "gå vidare i livet!"Jag själv är glad för...

Av Elin - 5 maj 2015 19:03


Haft en grym smärta idag, både i rygg och mage. Känns inte alls bra! Varit illamående från och till och väl hemma blev det som värst. Jag kunde knappt äta och jag höll tillslut på att kräkas och bryta ihop... När vi väl skulle äta kallsvettades jag...

Av Elin - 4 maj 2015 21:10


Drygt två dagar till ultraljudet nu. Känns helt underbart, sedan lär jag få vänta ytterliggare veckor innan jag kommer träffa läkaren. Men vi är på väg och jag är så himla glad att ultraljudet är på onsdag, just nu börjar jag tröttna och tappa greppe...

Av Elin - 4 maj 2015 13:51

Har just nu slöjd, dock slutar jag om några minuter bara! Sedan SO till halv fyra, ska allt gå - hoppas på att jag slipper någon läxa nu, fast jag funderar ändå och fortsätta med svenskan då den ska vara klar till torsdag och jag har ingen aning om j...

Av Elin - 4 maj 2015 07:57


Skapa flashcards