elin-mylife

Direktlänk till inlägg 6 oktober 2014

Tvungen och prata av mig....Ebola

Av Elin - 6 oktober 2014 19:54

Sitter just nu och lyssnar på livepratet om Ebola...det är så hemskt! Det kommer bara närmare och närmare sverige.. närmaste är en kvinna som just nu flygs till Norge. NORGE! Det är breve oss..de säger att det nog inte kommer komma hit och risken är liten, men hur fan vet ni det?! Hur vet ni det? Det är just nu breve oss och en människa har blivit insjuknen! Men det är inte bara i Norge, det är en i USA, två i Spanien och MÅNGA tusen i Afrika.

Att över 3000 människor har DÖTT av Ebola på BARA 3-4 månader...det är inte sant i mina ögon. Att en sjukdom kan ta sån stryck på oss människor. Vi har inget botemedel och det skärrar mig. Vetenskapsmännen gör sitt bästa självklart, testar och testar vad som kan bota oss men vi har hittills inte fått nåt svar. Säkert inte på många månader heller då flera av oss kommer ligga på en säng på ett sjukhus. Isolerade. Ensamma. 

Jag är rädd. Så jävla rädd att någon i min närhet ska bli sjuk. Att kanske få klä på sig en sån rejäl skyddsdräkt, se på hur han/hon lider. Kanske inte ens får träffa honom/henne något mer! Inte höra hennes/hans röst mer eller känna hans eller hennes närhet..

Jag vill inte! Jag vill inte!

Det bara får mig och gråta, vad som händer med oss människor. Hur svaga vi är och inte kan göra NÅT! Man skulle bara vilja önska sig bort det här men det är ingen lek..det är verklighet och vi har nu verkligen fått se hur verkligheten ser ut...det är ingen väg på rosor som folk säger! 


Tänk om en själv skulle bli insjuknen...då skulle jag fort leta upp ett gevär och se till att det snabbt var slut för mig. Hemskt men sant..


Varje dag står det om flera 100 som insjunknat. Flera 100 som dött. Hur många flera ska vi få höra? Vi är snart uppe i 4000 och fler kommer det bli. 

Jag skakar av tanken vad som händer. Alla tankar snurrar inne i mitt huvud. och jag vill knappt kolla på aftonbladet längre. Paniken samlar sig inom mig och jag vill nästan inte att mamma och pappa heller ska se detta för att höra deras tankar och prat som gör att jag får ännu mer panik! 


För dem som inte vet vad Ebola är ska ni få en liten snabb info:

Ebola är en blödarfeber med hög dödlighet. Smittar genom kroppsvätskor till både människor och djur.

Inkubationsfebern för ebolafeber är 2-21 dagar. Symptomen är akut feber, huvudvärk, muskelvärk, torrhet i svalget, svaghet följt av yrsel, blodiga kräkningar, diarréer och blödningar ur kroppsöppningar...

Ebolavirus är en av de mest dödliga patogenerna för människor och icke-humana primater och måste handhas på de laboratorier som har den högsta skyddsklassen, skyddsklass 4.Viruset angriper främst endotelceller och sprids via blodet ut i kroppen och orsakar nekros av kroppens celler, som leder till ett häftigt sjukdomsförlopp karakteriserat av blödningar ur kroppsöppningarna. Dödligheten är 50-90%.

Här kan ni läsa lite mer om Ebola och vart ifrån jag tog lite text ifrån. 


Kände att jag bara var tvungen och skriva av mig. Mått så himla dåligt av allt läsande på aftonbladet och panik inom mig. Det ända vi kan göra nu är att hålla alla tummar och hoppas på alla vetenskapsmän!!! Att läkemedlet finns här inom några månader...Rest in Peace för er alla som gått mot det fria och inte behöver känna smärta mer <3 Ta hand om er nu och tack för att ni orkade läsa! <3



 






 
 
Sofia

Sofia

6 oktober 2014 22:03

Fy vill inte ens läsa sånt... Så himla hemskt :(

Nej då har du tur som inte har nån där än... Man vill inte se hur det går till.. :(

Då måste prova kakorna, lova att säga till om du gör det :)

Kramis o Natti :D

http://bian.bloggplatsen.se

 
Cornelia

Cornelia

6 oktober 2014 22:14

sv: Den är sjukt bra! :D Så taggad inför att fixa på det där imorgon! :D

http://neliiaah.blogg.se

 
natalia

natalia

7 oktober 2014 09:05

Sjukt!

http://nattis98.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elin - 6 maj 2015 08:30

Det är nu så att jag tog det beslutet igår att jag nu skulle gå vidare till en annan bloggportal. Jag har funderat och funderat i flera veckor nu, månader och beslutat mig att jag måste testa på lite nytt och "gå vidare i livet!"Jag själv är glad för...

Av Elin - 5 maj 2015 19:03


Haft en grym smärta idag, både i rygg och mage. Känns inte alls bra! Varit illamående från och till och väl hemma blev det som värst. Jag kunde knappt äta och jag höll tillslut på att kräkas och bryta ihop... När vi väl skulle äta kallsvettades jag...

Av Elin - 4 maj 2015 21:10


Drygt två dagar till ultraljudet nu. Känns helt underbart, sedan lär jag få vänta ytterliggare veckor innan jag kommer träffa läkaren. Men vi är på väg och jag är så himla glad att ultraljudet är på onsdag, just nu börjar jag tröttna och tappa greppe...

Av Elin - 4 maj 2015 13:51

Har just nu slöjd, dock slutar jag om några minuter bara! Sedan SO till halv fyra, ska allt gå - hoppas på att jag slipper någon läxa nu, fast jag funderar ändå och fortsätta med svenskan då den ska vara klar till torsdag och jag har ingen aning om j...

Av Elin - 4 maj 2015 07:57


Ovido - Quiz & Flashcards